Billund Kommune fik affaldskommunikationen digitaliseret

Går mælkekartonen i restaffald eller papiraffald? Skal syltetøjsglasset skylles? Og hvad med bakken fra oksekødet? Vi danskere skal sortere mere og mere, men hvordan gør man det nemt for den enkelte borger at finde ud af, hvad der er hvad?

Affaldskommunikation skal være nem at forstå og hurtigt at handle på for borgerne. Derfor har vi med vores digitale AD’er, Vibeke Johansson, i spidsen udviklet en sorteringsapp – nemsortering.dk. Webapp’en er designet, så vi kan tilpasse indholdet til den enkelte kommunes ønsker og behov. Nemsortering.dk er opbygget med de genkendelige piktogrammer fra det fælles affaldspiktogramsystem. Den kan derfor bruges af alle kommuner. 

I udviklingen af webapp’en har brugervenlighed og navigation været førsteprioriteten. Det har været vigtigt, at borgerne nemt kan navigere og hurtigt finde det, de søger på i app’ens undersider. Som kommune kan man i princippet få lagt de undersider ind, man ønsker. Vores anbefaling til Billund Kommune var, at borgerne også kunne finde adresser og åbningstider på kommunens genbrugspladser, fordi vi ved, at det oftest er et punkt, der får mange klik på kommunernes affaldshjemmesider. 

Med nemsortering.dk til Billund Kommune har vi skabt en model til let og overskuelig affaldskommunikation og -sortering – en model som også netop er blevet lanceret i Hedensted Kommune. Skal din kommune være den næste? 

Gå på opdagelse i webapp’en her.